Jak wykorzystać edukację ekologiczno-przyrodniczą do integracji i poprawy dobrostanu?

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text]

Podczas kwietniowego webinarium zorganizowanego przez SOS dla Edukacji Karolina Baranowska i Gosia Świderek z Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”, opowiadały o znaczeniu edukacji terenowej w edukacji szkolnej i przedszkolnej. Choć od lat wiadomo, że kontakt z przyrodą jest niezbędny do zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego tak dzieci jak i dorosłych (więcej na ten temat tutaj) to wciąż zajęcia w terenie nie są traktowane jako pełnoprawna forma edukacji w polskiej szkole, a pogoda potrafi skutecznie odstraszać nauczycieli przedszkolnych do zapewnienia dzieciom codziennej dawki ruchu na świeżym powietrzu.

EkoRok ze Źródłami w naturze

Doświadczenia z realizacji pilotażu projektu „EkoRok ze Źródłami w naturze” wyraźnie pokazują, że regularne comiesięczne kilkugodzinne wyjścia w teren mają nieoceniony wpływ na uczniów, ale także na klasę jako grupę. Ostatnie dwa miesiące kiedy do klas uczestniczących w projekcie dołączyły dzieci z Ukrainy pokazały, że w naturze jest łatwiej: dogadać się pomimo barier językowych, włączać się w zadania grupowe, redukować napięcie i stres. Wychowawczyni z łódzkiej szkoły mówi: „Podczas zajęć terenowych u dzieci ukraińskich pierwszy raz widziałam uśmiech na twarzach. Inna dodaje „Łatwiej się dzieciom dogadać w trakcie działania, dzieci ukraińskie szybciej się otwierają, łatwiej im przełamać barierę języka, pokazuje się u nich radość”. Co ważne, doświadczanie przyrody i kontakt z naturą sprzyja nie tylko integracji uczniów z Ukrainy ale łagodzi napięcie także polskich nauczycieli, dla których ostatnie tygodnie są ogromnym wyzwaniem i obciążeniem.

Jak wykorzystać edukację przyrodniczą do integracji i poprawy dobrostanu?

Niezależnie czy jesteś samorządowcem, dyrektorem szkoły, nauczycielem czy rodzicem, zależy Ci na dobrostanie i zdrowym rozwoju dzieci – zadbaj o to, by jak najwięcej czasu spędzały w przyrodzie, w czasie lekcji i w czasie wolnym. Chcesz ułatwić integrację dzieci i młodzieży z Ukrainy, chcesz by w nowym miejscu poczuły się bardziej jak u siebie, chcesz by nawiązały przyjacielskie relacje z rówieśnikami z Polski – stwórz warunki do bezpiecznych spotkań w naturze. Do tego nie potrzeba specjalnego finansowania, nowych obiektów i wyspecjalizowanej kadry. Po prostu zabierzcie dzieci na dwór.

Jak to robimy w Łodzi?

  • Gry i warsztaty rodzinne w terenie. Niezależnie od pory roku organizujemy systematyczne weekendowe warsztaty rodzinne i gry terenowe w parkach i lasach. Podczas trzygodzinnych spotkań rodziny z dziećmi bawią się, poznają przyrodę, odwiedzają różne tereny zielone i nawiązują nowe znajomości.
  • Wakacje z przyrodą w mieście. Zamiast tradycyjnych półkolonii organizowanych w szkołach, zapraszamy dzieciaki na wakacje w parku lub lesie. Tygodniowe turnusy w całości odbywają się w przyrodzie, tak jak na tradycyjnych półkoloniach spotykamy się rano w naszej namiotowej bazie i do godziny 17.00 cały czas spędzamy wśród zieleni i śpiewu ptaków. Opiekunowie zapewniają ciekawe aktywności ale jest też mnóstwo czasu na spontaniczną zabawę na łące czy wśród drzew.
  • Bardzo Zielone Szkoły. Od prawie 20 lat zamiast na zwykle wycieczki krajoznawcze zabieramy dzieci z całej Polski na Bardzo Zielone Szkoły czyli kilkudniowe wycieczki z intensywnym programem ekologiczno-przyrodniczym. Dla podkreślenia jak ważne jest dla nas przybliżanie dzieci do natury, nazywamy je „Bardzo Zielonymi Szkołami”. Podczas wycieczek chcemy zaciekawić i zainspirować dzieci i młodzież do szukania wiedzy w kontaktach z przyrodą.
  • Przez cały rok szukamy pretekstu do wyjścia w teren, do zachęcenia innych do wypraw w naturę, obserwacji przyrody, rodzinnego spędzania czasu w lesie czy na łące. Dzień gapienia się w niebo, Dzień Leniwych Spacerów, Dzień Mokradeł, Dzień Rzek
  • Tworzymy i udostępniamy bezpłatne materiały edukacyjne. Jeśli jesteś nauczycielką lub nauczycielem, rodzicem, animatorką lub animatorem, możesz skorzystać z setek pomysłów, scenariuszy, gier i kart pracy stworzonych przez autorki i autorów Źródeł.
  • Szkolimy nauczycieli. Czy do zajęć w terenie trzeba specjalistycznej wiedzy przyrodniczej? Niekoniecznie. W parku nauczyciel plastyki przecież organizuje zajęcia plastyczne, nauczyciel muzyki może z uczniami muzykować, nauczyciel historii może opowiadać o tym, co ma w planie, podobnie jak nauczyciele innych przedmiotów. Edukacja przedmiotowa w terenie jest możliwa, tym bardziej jest możliwa w klasach I-III szkół podstawowych. A skuteczne i ciekawe nauczanie przedmiotów i treści przyrodniczych jest wręcz niemożliwe bez wyjścia w teren. Jeśli potrzebujecie inspiracji oraz dodatkowych pomysłów, jak spędzać czas z uczniami w przyrodzie, jak zorganizować półkolonie w miejskim parku, zgłoście się do nas.

Dzień Pustej Klasy – 10 czerwca 2022

Jak co roku Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” zaprasza szkoły i przedszkola z całego kraju do świętowania Dnia Pustej Klasy.

Dzień Pustej Klasy to święto edukacji w naturze obchodzone co roku w czerwcu. W tym roku spotykamy się w przyrodzie w piątek, 10 czerwca. Tego dnia dzieci i młodzież, wspólnie ze swoimi nauczycielami, porzucają naukę w klasie na rzecz nauki w przyrodzie.

Chcesz dołączyć? Już dziś zapisz datę w swoim kalendarzu i zgłoś swoją szkołę do udziału w Dniu Pustej Klasy 2022! Wypełnij formularz zgłoszeniowy i skorzystaj z naszych pomysłów i inspiracji na spędzenie tego dnia.

Prezentacja

[/fusion_text][fusion_youtube id=”https://youtu.be/_F5P_B07NhI” alignment=”” width=”” height=”” autoplay=”true” api_params=”” title_attribute=”” video_facade=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” css_id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Spis treści

Skip to content