Historia i teraźniejszość. Praca u podstaw… programowych

Od września w szkołach ponadpodstawowych funkcjonuje nowy przedmiot – historia i teraźniejszość. Inicjatywa Obywatelski HiT od początku wspiera społeczności szkolne w pracy z nim. Pokazujemy, że nawet przy obecnym kształcie podstawy programowej można rozwijać świadomość historyczną i postawy obywatelskie młodych osób.

Na początku grudnia w ramach projektu Transition Dialogue Stowarzyszenie 61 współorganizowało międzynarodowe spotkanie na temat uczenia o transformacji ustrojowej. Osoby eksperckie dzieliły się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Polską perspektywę, w tym Obywatelski HiT, przedstawiła m.in. Alicja Pacewicz z SOS dla Edukacji. Osoby uczestniczące w spotkaniu pracowały też nad programami szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli.

Jednym z punktów programu była debata „Jak uczyć o transformacji ustrojowej? Wyzwania dla szkół, muzeów i organizacji społecznych”. Osoby uczestniczące mówiły o różnych kontekstach (m.in. narodowościowych i historycznych), w których ta edukacja była i jest osadzona. Rozmawiały o demokratyzacji byłego bloku sowieckiego, również w kontekście Rosyjskiej agresji na Ukrainę. Podkreślały ryzyko nacjonalizacji, jakie niesie źle rozumiany patriotyzm.

Rozmowa została nagrana i wkrótce będzie ją można znaleźć na YouTubie.

Spis treści