- włączenie społeczności lokalnej w rozmowy o tym, jakiej edukacji potrzebujemy i chcemy w naszym samorządzie;
- lepsze rozpoznanie problemów lokalnej oświaty (mapa problemów);
- poznanie perspektyw wszystkich zainteresowanych grup (dyrektorów, nauczycieli, rodziców, uczniów i uczennic, organizacji społecznych);
- zebranie nowych pomysłów i rozwiązań aktualnych problemów;
- opracowanie planu konkretnego mikrodziałania (lub kilku);
- zwiększenie poczucia odpowiedzialności i sprawczości lokalnej wspólnoty;
- przestrzeń do stworzenia nieformalnej minikoalicji lub zespołu na rzecz dobrej edukacji;
- wyłonienie lokalnych liderów procesu zmiany;
- twórcze wykorzystanie materiałów i propozycji opracowanych przez ekspertów SOS dla Edukacji;
- przekonanie się (i innych), że można dużo zrobić w szkole (mimo ogólnej sytuacji i zmian w prawie oświatowym);
- wymiana doświadczeń i dobrych praktyk między szkołami;
- współtworzenie ogólnopolskiej sieci „samorządów dla edukacji”.