Zorganizuj w swojej szkole debatę o Profilu Absolwenta i Absolwentki

Najlepsze, co możemy zrobić dla polskiej szkoły to z okazji Dnia Edukacji Narodowej wspólnie zastanowić się nad jej przyszłością. Nie tylko tą dalszą, ale też nad zmianami, które są niezbędne od zaraz.

27 września Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych opublikowały wstępny projekt Profilu Absolwenta i Absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej. W następnym kroku opracowane zostaną profile uczniów i uczennic kończących różne typy szkół ponadpodstawowych.

To dokumenty, które określą fundamentalne cele edukacji, a zatem wpłyną na to, jak będzie zbudowany cały przyszły system edukacji, w tym nowa podstawa programowa.

Zorganizujcie w swojej szkole debatę o Profilu Absolwenta i Absolwentki i opublikujcie wasze wnioski. Zachęćcie uczennice i uczniów, nauczycielki i nauczycieli oraz rodziców do udziału w dyskusji.

Im więcej osób zabierze w tej rozmowie głos, tym lepiej!


Profil absolwenta będzie miał wpływ na to, jacy ludzie i z jakimi kompetencjami, wiedzą i wartościami opuszczą mury szkoły za kilkanaście lat.

Zorganizuj debatę!

Jeśli jesteś, dyrektorką lub dyrektorem, nauczycielką lub nauczycielem, możesz zorganizować szkolną lub klasową debatę o szkole – o tym, co działa dobrze, co warto zmodyfikować, a wreszcie o tym, co należałoby w niej zmienić. 

Jeśli jesteś uczennicą lub uczniem, zaproponuj zorganizowanie debaty władzom samorządu uczniowskiego albo zwróć się do wychowawcy lub innego dorosłego, który może pomóc przeprowadzić klasową lub szkolną dyskusję.  

Debata może mieć dowolną formułę. Mogą wziąć w niej udział różni członkowie szkolnej społeczności – zdecydujcie sami. Fundacja Stocznia oraz IBE przygotowały przewodnik, jak zorganizować takie wydarzenie. Może się ono odbyć w formie  45-minutowej lekcji lub 2,5-godzinnej ogólnoszkolnej debaty.

Po zorganizowanym spotkaniu wypełnij przygotowany przez Stocznię oraz IBE formularz podsumowujący.

Przydatne dokumenty

Profil absolwenta

Formularz konsultacyjny dot. wstępnego profilu absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej dla indywidualnych osób

Spis treści

Skip to content