Ekspertki i eksperci SOS dla Edukacji

Łączymy ludzi z różnych specjalizacji w celu pracy nad lepszym system edukacji. 

Krzysztof Biedrzycki

Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor w Instytucie Badań Edukacyjnych, historyk literatury, krytyk literacki, badacz edukacji, ekspert w MEN od 2008, członek zespołu opracowującego Podstawę Programową do języka polskiego w 2008, ekspert CKE, współautor dwóch serii podręczników do języka polskiego dla liceów, autor czterech monografii i ponad stu artykułów, wykładał na uniwersytetach w USA i we Francji, gdzie badał tamtejsze systemy edukacyjne.

Bożena Będzińska-Wosik
Dyrektorka oraz nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 81 w Łodzi, będącej jedną z szkół działających w ruchu “Budzącej się Szkoły”, jedna  z założycielek “Dyrektorskiego Telefonu Zaufania”. Jest zainteresowana budowaniem nowej kultury uczenia się, chce tworzyć optymalne oraz przyjazne warunki edukacyjne. Wierzy we współpracę dzieci oraz dorosłych w procesie edukacyjnym oraz rozwojowym. Działa na rzecz poszerzania świadomości na tematy związane z edukacją wśród rodziców oraz nauczycieli.
Iwona Chmura-Rutkowska

Pedagożka, socjolożka, edukatorka, kierowniczka, badaczka i konsultantka projektów z zakresu m.in, przeciwdziałania przemocy motywowanej stereotypami, edukacji antydyskryminacyjnej oraz studiów nad historią kobiet. Profesorka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM. Członkini Zespołu ds. Polityki Równości i Różnorodności Miasta Poznania.

Agnieszka Ciesielska

Nauczycielka języka polskiego w SLO nr 99 w Zespole Szkół STO na warszawskim Bemowie. Postutorka w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje z Edukacyjną Fundacją im. R. Czerneckiego. Członkini Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk. Doświadczona tutorka. Entuzjastka edukacji!

Roman Dolata

Kierownik Katedry Polityki Oświatowej i Społecznych Badań nad Edukacją Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w pomiarze edukacyjnym i badaniu nierówności społecznych w edukacji. Jest współtwórcą polskiej implementacji metodologii edukacyjnej wartości dodanej (metoda wykorzystania wyników egzaminacyjnych do ewaluacji wyników nauczania). Najważniejsza publikacja: Dolata R. (2008). Szkoła-segregacje-nierówności. Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Michał Federowicz
Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Ukończył studia w Instytucie Socjologi Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku socjologia, a także na Politechnice Warszawskiej na wydziale Mechaniki Precyzyjnej. Związany z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN. Założyciel Zespołu Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją IFiS PAN, koordynator polskiej części programu badawczego PISA. W przeszłości uczestniczył również w pracach MEiN nad nową podstawą programową kształcenia ogólnego.
Oktawia Gorzeńska

Specjalizuje się w tematach innowacji i liderstwa. Doradczyni osób i instytucji odpowiedzialnych za działania strategiczne w obszarach edukacji, kompetencji cyfrowych i zarządzania zmianą na poziomie ogólnopolskim i europejskim. Wykładowczyni, autorka i współautorka książek oraz projektów, była dyrektorka szkół.

Mikołaj Herbst
Ekonomista, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończył studia na wydziale Nauk Ekonomicznych UW. W 2003 uzyskał stopień naukowy doktora, a w 2013 doktora habilitowanego. Adiunkt w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych na UW, były członek Zespołu Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów. Autor publikacji z dziedzin związanych z m.in. edukacją oraz ekonomią.
Iga Kazimierczyk
Absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Warszawskim. Prezeska Fundacji “Przestrzeń dla Edukacji”, właścicielka placówki zajmującej się opieką dzieci do lat trzech, była dyrektorka Zespołu Szkół Lauder-Morasha w Warszawie. Była nauczycielką w Kolegium Nauczycielskim w Warszawie, w latach 2008-2014 koordynatorka w Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. Była również koordynatorką programów edukacyjnych w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Aleksandra Korczak

Nagradzana nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii, inspiratorka w Szkole w Chmurze, a także ekspertka do spraw lektur szkolnych oraz edukacji antydyskryminacyjnej. Publicystka, badaczka literatury i kultury. Współpracowała m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacją Wolne Lektury, Młodymi Horyzontami, Nowym Teatrem. Działa na rzecz oświaty publicznej. Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Łukasz Korzeniowski

Założyciel i Prezes Stowarzyszenia Umarłych Statutów, student V roku prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Autor poradników z zakresu prawa oświatowego, redaktor książek: „Prawa ucznia w Polsce. Raport z badań” (Kraków 2023) oraz „Statut nieumarły. Wzór statutu szkoły z komentarzem” (Kraków 2023). Szkoleniowiec z zakresu prawa oświatowego, prelegent licznych konferencji. W obszarze praw ucznia działa od 2018 r.

Grzegorz Kubalski

Prawnik, ekspert w zakresie zarządzania publicznego w samorządzie terytorialnym, czynny samorządowiec. Absolwent Wydziału Fizyki UW oraz Wydziału Prawa i Administracji UW, alumn Leadership Academy for Poland. Związany od roku 2008 ze Związkiem Powiatów Polskich. W minionych latach udzielał wsparcia eksperckiego m.in. Kancelarii Prezydenta RP, MSWIA, GUS i Małopolskiej Szkole Administracji Publicznej. Wykładał w WSB w Warszawie. Współautor komentarzy do ustaw, autor artykułów naukowych.

Gabriela Letnovska

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku filologia polska oraz kulturoznawstwo. Wiceprezeska Fundacji Edukacji Domowej i przewodnicząca Forum Edukacji Domowej. Autorka raportu „Nowa jakość czy patologia? Edukacja domowa w Polsce” i współautorka raportu „Dlaczego Polacy coraz częściej wybierają edukację domową?”. Pasjonatka samokształcenia oraz interdyscyplinarnego podejścia do nauki.

Agata Łuczyńska

Współzałożycielka i prezeska Fundacji Szkoła z Klasą. Od 2009 r. wprowadza do szkół w Polsce i Europie nowe trendy i innowacyjne metody nauczania. Promuje model otwartej szkoły, która uczy odpowiedzialności, współpracy, krytycznego myślenia, społecznego zaangażowania i rozwiązywania problemów. Interesuje ją wpływ przestrzeni na uczenie się i wpływ nowych mediów na edukację.

Grzegorz Mazurkiewicz

Pracuje w Instytucie Spraw Publicznych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauczyciel i socjolog zainteresowany badawczo przywództwem edukacyjnym, polityką edukacyjną, zarządzaniem w oświacie, jakością i ewaluacją edukacji, równością szans edukacyjnych, edukacją interkulturową, edukacją ekspedycyjną oraz rozwojem zawodowym nauczycieli.

Marta Michalska

Psycholożka, trenerka umiejętności psychospołecznych. Tutorka i specjalistka ds. wsparcia rozwoju eduliderów w Teach for Poland, koordynatorka Rady Młodzieży. Wspiera dzieci, młodzież, nauczycieli i rodziców. Specjalizuje się w empatycznej komunikacji, radzeniu sobie ze stresem, nowoczesnych metodach profilaktyki. Poszukiwaczka porozumienia w różnorodności (również neuroróżnorodności), entuzjastka metod pracy opartych na dowodach naukowych.

Katarzyna Mitka
Wiceprezeska Zarządu PSL Powiatu Krakowskiego, prezeska małopolskiego oddziału stowarzyszenia Kobiety w Centrum. Nauczycielka, dyrektorka Szkoły Podstawowe im. Jana Brzechwy w Sance, członkini OSKKO. Współpracuje z dyrektorami, nauczycielami, rodzicami, a także ekspertami edukacyjnymi w celu naprawy problemów dotyczących polskiej oświaty.
Katarzyna Nabrdalik
CEO Fundacji “Tech for Poland”. W przeszłości zarządzała polskim oddziałem organizacji AIESEC, a także pełniła funkcję Dyrektora na region Europy AIESEC International. Pasjonatka edukacji, od lat związana z organizacjami pozarządowymi.
Olga Napiontek

Współzałożycielka i wiceprezeska zarządu Fundacji Civis Polonus, doktorka socjologii. Jest autorką badań i artykułów z dziedziny edukacji obywatelskiej i dialogu obywatelskiego, trenerką projektującą i prowadzącą warsztaty dla nauczycieli, bibliotekarzy, urzędników i młodych ludzi oraz kierowniczką projektów Fundacji. W latach 2013 – 2015 kierowniczka merytoryczna w projekcie systemowym „Szkoła Współpracy. Uczniowie i Rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”, którego liderem było MEN.

Elżbieta Olczak

Psycholożka międzykulturowa, trenerka, autorka materiałów edukacyjnych. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń, tworzeniem publikacji oraz koordynacją projektów z zakresu edukacji globalnej, antydyskryminacyjnej oraz wrażliwości na różnorodność. Związana z kilkoma organizacjami pozarządowymi, przede wszystkim z Grupą Zagranica, w której od ponad 10 lat odpowiada za działania grupy roboczej ds. edukacji globalnej oraz rzecznictwo w tym obszarze.

Alicja Pacewicz

Współzałożycielka Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacji Szkoła z Klasą. Współautorka podręczników edukacji obywatelskiej (ze śp. Tomaszem Mertą) i programów dla szkół, m.in. Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej, Przewodnik obywatelski, Szkoła z klasą, Ślady przeszłości, Młodzi głosują. Ekspertka europejskiej sieci edukacji obywatelskiej Networking European Citizenship Education. Współzałożycielka SOS dla Edukacji i kampanii Wolna Szkoła, członkini Warszawskiej Rady Edukacyjnej.

Jan Pieniążek

Ekspert prawa oświatowego, student prawa, członek Fundacji GrowSPACE. Członek zespołu ds. przyjaznej edukacji Wielkopolskiego Kuratora Oświaty oraz prezydium Rady Młodzieżowej przy p. Zespole ds. Młodzieży. Autor publikacji o edukacji i prawach dziecka, trener, działacz społeczny, podejmujący działalność strażniczą. Były członek zarządu Fundacji Varia Posnania oraz koordynator Stowarzyszenia Umarłych Statutów. Pracownik kancelarii prawa finansowego oraz prawa oświatowego.

Grzegorz Pochopień

Pracownik Ministerstwa Finansów, później pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, potem Dyrektor Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie m.in. dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

Jacek Pyżalski
Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na kierunku pedagogika. Profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Związany z kilkudziesięcioma krajowymi oraz międzynarodowymi projektami badawczymi. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, członek Rady Centrum Edukacji Obywatelskiej, reprezentant Polski w Europejskiej Fundacji Nauki. Autor licznych artykułów oraz publikacji na tematy związane z oświatą.
Magdalena Radwan-Röhrenschef

Socjolożka edukacji, prezeska Fundacji Dobrej Edukacji, która prowadzi Szkołę Edukacji PAFW i UW. W Szkole Edukacji pełni funkcję dyrektora ds. rozwoju. Ukończyła Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne na UW i studia doktoranckie w ISS UW. Stypendystka MMF i EVA.FI. Jest członkiem Collegium Invisibile. Pracowała w Instytucie Badań Edukacyjnych jako liderka Zespołu Badań Nauczycieli – kierowała badaniem czasu pracy nauczycieli, była członkiem zespołu badania OECD TALIS.

Michał Sitek
Socjolog, adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz w Instytucie Badań Edukacyjnych, w którym w latach 2009-2017 był zastępcą dyrektora ds. badawczych, a obecnie kieruje Zespołem Badań Międzynarodowych. Uczestniczył w pracach polskiego zespołu PISA, kierował polską edycją Międzynarodowego Badania Kształcenia Nauczycieli TEDS-M 2008 oraz badania TIMSS 2019, a obecnie kieruje polską częścią Międzynarodowego Badania Umiejętności Osób Dorosłych PIAAC 2022-23. Współtworzył i wspierał wdrażanie systemu monitorowania karier absolwentow szkół ponadpodstawowych.
Anna Sobala-Zbroszczyk

Dyrektorka 2 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy STO. Współtworzyła akcję społeczną „Szkoła z klasą”. Publikowała w „Gazecie Wyborczej”, „Dyrektorze Szkoły”, „okopress” artykuły o tematyce edukacyjnej. Jest działaczką organizacji samorządowych zajmujących się edukacją, zasiada we władzach Społecznego Towarzystwa Oświatowego i Polskiej Unii Edukacyjnej.

dr Małgorzata Snarska-Nieznańska

Innowatorka społeczna i założycielka Fundacji Code for Green. Wprowadza sprawczą edukację środowiskową do szkół, by młodzi potrafili rozwiązywać lokalne problemy środowiskowe, także za pomocą technologii cyfrowych. Zajmuje się modelowaniem metod pracy w szkołach w zakresie edukacji klimatycznej i środowiskowej. Współautorka metody edukacji klimatycznej Code for Green® oraz pierwszego w Polsce modelu edukacji klimatycznej dla szkół, w postaci Podręcznika dla nauczycieli (2023)

Dawid Sześciło
Adiunkt w Zakładzie Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji UW; ekspert organizacji pozarządowych i instytucji międzynarodowych (Unii Europejskiej i OECD) w projektach dotyczących reform administracji publicznej. Autor ponad 250 publikacji naukowych dotyczących prawa publicznego, administracji i zarządzania publicznego, praw człowieka.
Jędrzej Witkowski

Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z organizacją związany od 2005 r. Ekspert edukacyjny, doktor socjologii i politolog. Zajmuje się m.in. strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz. Współpracował m.in. z MEN, IBE, MSZ, ORE, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Absolwent Leadership Academy for Poland.

Skip to content