Edukacja globalna

“Edukacja globalna umożliwia osobom uczącym się krytyczną refleksję nad światem i miejscem, które w nim zajmują. Otwiera ich oczy, serca i umysły na rzeczywistość świata na poziomie lokalnym i globalnym. Pomaga zrozumieć, wyobrażać sobie, żywić nadzieję oraz działać na rzecz stworzenia świata, w którym panują sprawiedliwość społeczna i klimatyczna, pokój, solidarność, sprawiedliwość i równość, zrównoważony rozwój planety i międzynarodowe zrozumienie. Wiąże się z poszanowaniem praw człowieka i różnorodności, włączeniem i godnym życiem dla wszystkich – obecnie i w przyszłości[1]”.

Edukacja globalna to nie tylko rzetelne wiadomości na temat takich zagadnień globalnych, jak kryzys klimatyczny i zasobów wodnych, migracje, zanik bioróżnorodności, nierówności społeczno-ekonomiczne, ale też kształtowanie postaw i kompetencji pozwalających wykorzystać tę wiedzę w codziennym życiu jednostki i wspólnoty. Chodzi między innymi o takie kompetencje, jak: krytyczne myślenie, wyrażanie opinii, analizowanie własnych i cudzych postaw oraz decyzji rządzących, współpraca przy poszukiwaniu rozwiązań, angażowanie się w konkretne, nawet niewielkie działania na rzecz społeczności lokalnej, Polski, ale i całego Świata. Edukacja globalna przygotowuje osoby uczące się do stawiania czoła wyzwaniom, przed którymi stoi dziś cała ludzkość. Jednym z jej nadrzędnych celów jest kształtowanie „globalnego obywatela i obywatelki”, który i która, podejmując decyzje – zarówno te codzienne, dotyczące stylu życia, jak i te bardziej polityczne – bierze pod uwagę nie tylko własne dobro, ale też globalne konsekwencje swoich decyzji. Edukacja globalna w swoim „DNA” ma spojrzenie z globalnej perspektywy na to, co na bieżąco dzieje się na świecie i przełożenie tego na działania indywidualnych osób oraz wspólnot i społeczności, w ich obszarze wpływu.

Postulujemy zatem, by ten międzyprzedmiotowy obszar edukacyjny został uwzględniony na wszystkich etapach edukacyjnych – od przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej aż do ukończenia nauki w szkole ponadpodstawowej. Proces nauczania powinien się odbywać na lekcjach poszczególnych przedmiotów, w formie ścieżek lub modułów oraz w ramach uczniowskich projektów edukacyjnych o tematyce globalnej.


[1] Fragment preambuły Europejskiej Deklaracji Edukacji Globalnej do 2050 roku. https://www.gov.pl/web/polskapomoc/europejska-deklaracja-w-sprawie-edukacji-globalnej-do-2050-r2 (dostęp 9.06.2024).

Spis treści

Skip to content