SOS dla Edukacji

Poznajmy się!

SOS dla Edukacji tworzy ponad

0

organizacji

Działamy na rzecz dobrej edukacji:

nowoczesnej, obywatelskiej i demokratycznej, przyjaznej młodym ludziom, ich rodzicom, a także nauczycielom i nauczycielkom.

Chcemy szkoły, do której dzieci lubią chodzić i która motywuje do nauki

i przygotowuje do życia we współczesnym świecie. Rozwija kompetencje, a nie tylko przekazuje wiadomości. Uczy współpracy i obywatelskiego działania.

Pragniemy, by polska szkoła odpowiadała na prawdziwe potrzeby młodych ludzi

i zmieniającego się społeczeństwa oraz na globalne wyzwania XXI wieku. Aby kształcone w Polsce dzieci wyrosły na mądrych ludzi i zaangażowanych społecznie obywateli.

Uspołeczniamy proces tworzenia polityki oświatowej,

łączymy środowiska edukacyjne i mobilizujemy do publicznej debaty oraz wspólnego działania.

Wyszukujemy i upowszechniamy dobre praktyki

w nauczaniu i tworzeniu warunków do rozwoju dzieci, młodych ludzi i nauczycieli.

Czerpiemy z wiedzy i doświadczenia,

które zdobyliśmy dzięki współpracy ze szkołami, przedszkolami, ich nauczycielami i dyrektorami, z instytucjami kształcenia i doskonalenia.

Sprawdzamy, co nie działa,

czego brakuje i co trzeba zmienić, a co warto rozwijać. Szukamy dobrych wzorów w Polsce i innych krajach oraz stale uczymy się od siebie nawzajem.

Monitorujemy stan edukacji oraz decyzje władz oświatowych

i przygotowujemy propozycje zmian na poziomie systemowym, a także rozwiązania dla samorządów lokalnych i szkół.

2021
Policy papers
Tutaj można dodać opis
2021
2022
Obywatelski Pakt dla Edukacji
2022
2023
Rozwiązania i rekomendacje
2023
10 rozwiązań na 100 dni po wyborach
Mapa Drogowa dla Edukacji
III'2024
Sonda o pracach domowych
III'2024
IV'2024
Samorządowe Postulaty dla Edukacji
IV'2024
V'2024
Europejska Karta dla Edukacji
V'2024
Edukacja obywatelska: rekomendacje do PP
Edukacja zdrowotna: rekomendacje do PP
Stanowisko SOS w sprawie strategii edukacyjnej i harmonogramu zmian
VI'2024
Profil i podstawa: rekomendacje organizacji SOS
VI'2024
Debaty dla Edukacji: Jaki profil absolwenta_tki?
VII-VIII'2024
Sonda o polskiej szkole i profilu absolwenta_tki
VII-VIII'2024
X'2024
Opinia na temat PP edukacji obywatelskiej
X'2024
Konsultacje i debata o profilu absolwenta_tki
Samodzielna szkoła w zdecentralizowanym systemie oświaty
- Komisja Edukacji Narodowej
- Odpartyjniona edukacja i system nadzoru
- Nowe zasady wyboru dyrekcji (bez kuratora)
- Szkoła samorządu, nie ministerstwa
- Autonomia programowa i swoboda dydaktyczna
- Zaangażowana rada rodziców
- Bardziej demokratyczna rada pedagogiczna
- Rada szkoły jako norma, nie wyjątek
- Sprawczy samorząd uczniowski
- Lokalne sieci wsparcia i rozwoju kadry
- Uspołeczniona polityka oświatowa w gminie, mieście i powiecie
- Współpraca z organizacjami społecznymi
- Lokalne projekty edukacyjne w każdej szkole
Dobrze finansowana szkoła dobrze wynagradzanych i docenianych nauczycieli
- 3%+3% PKB na oświatę (środki z budżetu centralnego + samorządów)
- Zabezpieczone finansowanie małych szkół
- Wspólnie wypracowany katalog zadań organów prowadzących
- Subwencja oświatowa na przedszkola i opiekę żłobkową
- Dobrze wynagradzani nauczyciele
- Nauczyciel/ka - zawód z prestiżem
- Uzgodnione wspólnie standardy pracy i pragmatyka zawodu
- Zapaleni, a nie wypaleni nauczyciele/lki
- Superwizja, mentoring i tutoring dla chętnych
- Nowoczesne kształcenie pedagogiczne
- Nowa formuła praktyk zawodowych
- Programy doskonalenia i rozwoju dopasowane do nowych wyzwań
- Mapa innowacji edukacyjnych do naśladowania
- Przyjazny system ewaluacji kadry nauczycielskiej
- Przestrzeń dla edukacji niepublicznej i domowej
Szkoła kompetencji na miarę XXI wieku
- Nowoczesna podstawa programowa
- Edukacja adekwatna do wyzwań XXI wieku i problemów młodych ludzi
- Kompetencje kluczowe w praktyce
- Zadania sprawdzające kompetencje na lekcjach, sprawdzianach i egzaminach
-Elastyczne ramowe plany nauczania
- Nauczanie międzyprzedmiotowe
- Rozluźnienie systemu klasowo-lekcyjnego
- Aktywne metody uczenia się
- Projekty edukacyjne jako norma, nie wyjątek
- Zadania domowe - mniej, ale lepiej
- Ocenianie kształtujące i informacje zwrotne zamiast lub obok stopni
- Mniejsza ranga egzaminów zewnętrznych
- Profesjonalny system egzaminacyjny
- Atrakcyjna edukacja zawodowa
- Nowe kompetencje zawodowe, w tym “zielone”
- Elastyczne zatrudnianie nauczycieli zawodowych i “korpus fachowców”
Szkoła równych szans, współpracy i dobrego traktowania
- Dobre przedszkole i szkoła blisko domu
- Szkoła bez segregacji, ze wsparciem finansowym i edukacyjnym dla potrzebujących
- Szkolenia z pracy ze zróżnicowanymi klasami i grupami
- Darmowy ciepły posiłek dla wszystkich
- Dobre relacje w klasie i szkole jako warunek uczenia się
- Edukacja równościowa i profilaktyka przemocy od przedszkola
- Edukacja włączająca, ale z utrzymaniem szkół specjalnych
- Procedury rozpoznawania dyskryminacji i interwencji w każdej placówce
- Więcej współpracy i integracji, mniej rywalizacji
- Praca zespołowa na co dzień
- Dobry klimat szkoły jako jedno z kryterium jej oceny
- Docenianie jako element nowego modelu oceniania
- Ocena zachowania tylko opisowa
- Nowy model komunikacji z rodzicami
- Mniej liczne klasy, koniec ze zmianowością
- Psycholodzy i pedagodzy w każdej szkole i sieć poradni
- Edukacja psychologiczna i psychoseksualna
- Zajęcia z wychowania fizycznego atrakcyjne dla wszystkich
Szkoła demokracji i pluralizmu
- Edukacja obywatelska od małego - nowa podstawa programowa
- Praktyczne kompetencje obywatelskie, nie tylko wiadomości
- Edukacja obywatelska, w tym prawna w terenie
- Likwidacja HiT - powrót do edukacji obywatelskiej
- Gwarancje wolności przekonań
- Procedury demokratyczne na co dzień
- Szkolne statuty do poprawy
- Społeczne organy szkoły z prawdziwego zdarzenia
- Samorząd uczniowski z mocnym głosem i funduszem
- Szkolne budżety obywatelskie
- Rzecznik praw uczniowskich
- Aktywność uczniowska doceniana i wspierana
- Wieloletnie gminne programy współpracy z organizacjami społecznymi
- Młodzieżowe rady w miastach i gminach
- Rady oświatowe i inne formy partycypacji
Z inicjatywy Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, Fundacji im. Stefana Batorego oraz Stowarzyszenia 61, organizacje pozarządowe i społecznicy i społeczniczki prezentowali swoje rozwiązania najpilniejszych problemów w naszym państwie.

Wspólnie z zaproszonymi politykami szukaliśmy rozwiązań najpilniejszych problemów polskie szkoły.

Bierzemy udział w posiedzeniach komisji sejmowych

Jesteśmy na konferencjach, szkoleniach i warsztatach

Docieramy z naszymi rekomendacjami do decydentów

Jesteśmy w mediach i na demonstracjach

Edukacja dla życia, a nie szkoły

Edukacja przygotowuje do udanego życia w wymiarze osobistym, zawodowym i publicznym

Edukacja wzdłuż, wszerz i wgłąb

Szkoła kształci i motywuje do lifelong i worldwide learning, nie zapomina o tym, że ludzie uczą się także poza nią i po jej ukończeniu

Edukacja z radością

Edukacja także jako cel sam w sobie oraz źródło radości i przyjemności z nauki, nie tylko środek do innych celów; edukacja dobrej jakości – szkoła stawia poprzeczkę wysoko, na bieżąco sprawdza, jak dzieci i młodzi ludzie sobie radzą i daje odpowiednie wsparcie

Edukacja z równością

Edukacja dobrej jakości dla każdej i każdego, nie tylko tych najlepszych

  • Fundamentem edukacji, która ma przygotować do mierzenia się z wyzwaniami współczesnego świata, muszą stać się kompetencje, czyli wiązki wiedzy, umiejętności i postaw (oraz nawyków), a nie wyłącznie szczegółowe wiadomości z oderwanych od siebie przedmiotów.
  • Nauczanie powinno nie tylko dostarczać wiedzy i uczyć odtwarzania informacji, ale także rozwijać kompetencje podstawowe – językowe (w języku ojczystym i językach obcych), kompetencje matematyczne i cyfrowe.
  • Równie ważne są tzw. kompetencje przekrojowe, niezbędne do dalszego kształcenia się, dobrego funkcjonowania w dorosłym życiu.
  • Edukacja szkolna to czas kształtowania systemu wartości,  refleksji o świecie, a także poznawania samego siebie, zgodnie z hasłem: JA poznaję i rozumiem siebie i ŚWIAT, by móc w nim działać i budować WSPÓLNOTĘ dla siebie i innych.
Dokument stanowiący podstawę organizacji merytorycznej pracy szkoły, jakim jest profil absolwenta_tki, nie może być jedynie zbiorem wskazówek dydaktycznych. Szkoła jest nie tylko miejscem rozwijania kompetencji, ale przede wszystkim wspólnotą społeczną na poziomie lokalnym i narodowym.
  • Profil i wytyczne do podstawy powinny tworzyć warunki do nauczania dziedzinowego i międzyprzedmiotowego.
  • Jeśli przedmioty zostaną zachowane, podstawa powinna umożliwiać nauczanie dziedzinowe i blokowe.
  • Świat zawsze był, jest i będzie złożony, a nie „podzielony na przedmioty”, osią konstrukcyjną takiego modelu kształcenia mogą być moduły/bloki odnoszące się do rzeczywistych krytycznych problemów świata.
  • Dlaczego są potrzebne? pozwalają one uczyć (się) o ważnych procesach i zjawiskach współczesnego świata bez konieczności tworzenia nowych przedmiotów.
  • Jak ich uczyć?

1. Wprowadzenie i uzasadnienie nowej formuły podstawy: w powiązaniu z profilem absolwenta i absolwentki.

2. Cele edukacyjne i/lub zadania szkoły z uwzględnieniem różnorodności uczniów i uczennic i rozwiązaniami dla zapewnienia równych szans edukacyjnych. 

3. Kluczowe kompetencje: podstawowe i uniwersalne/przekrojowe – zakładamy, że w ramach prac nad profilem zostanie opracowana obowiązująca lista kompetencji. 

4. Obszary kształcenia: dziedziny i/lub przedmioty oraz obszary międzyprzedmiotowe z uzasadnieniem, opisem specyfiki przedmiotów oraz powiązaniami międzyprzedmiotowymi i wskazaniem, na jakich etapach edukacji mają być obecne. 

5. Cele kształcenia/wymagania ogólne do poszczególnych przedmiotów i obszarów: cele nauczania/uczenia się w danej dziedzinie (kilka głównych), przypisane do kolejnych etapów kształcenia. 

6. Działy i zagadnienia: zestaw działów i zagadnień wiodących w danym przedmiocie lub obszarze edukacji, w formie listy tematów i/lub pytań wiodących – ten zestaw może być integralną częścią wymagań szczegółowych z uwzględnieniem kolejnych etapów edukacji (patrz punkt 7). 

7. Wymagania szczegółowe: konkretne oczekiwane efekty nauczania (osiągnięcia osób uczących się), podzielone na działy problemowe i zagadnienia; w każdym wymaganiu szczegółowym powiązane są ze sobą wiedza i umiejętności przedmiotowe/międzyprzedmiotowe oraz kompetencje przekrojowe, które dane wymaganie rozwija. 

8. Sposoby i metody nauczania: wytyczne do obszaru przedmiotowego lub międzyprzedmiotowego z konkretnymi metodami pracy i doświadczeniami edukacyjnymi (lub w ujęciu bardziej ogólnym, jako „warunki nauczania” czy „zadania szkoły” w danym obszarze). 

9. Ocenianie i egzaminowanie: ogólna filozofia oceniania (z uwzględnieniem oceniania kształtującego), a także standardy/poziomy osiągnięć, w powiązaniu z systemem monitorowania osiągnięć uczniów oraz wytycznymi do sposobu egzaminowania. 

10. Słowniczek kluczowych terminów.

Będziemy dalej walczyć o uspołecznienie polityk edukacyjnych,

tworzyć przestrzeń do otwartej debaty o polskiej szkole, budować mosty między praktykami, ekspertami i decydentami wszystkich szczebli.

Zamierzamy dalej monitorować i reagować na decyzje władz oświatowych,

recenzować je, krytykować w razie potrzeby oraz chwalić dobre posunięcia. Będziemy brać udział w konsultacjach reformy programowej i proponować wspólnie wypracowane rozwiązania.

Włączymy młodych ludzi do rozmowy o zmianach

- uczennice i uczniów, lokalnych młodzieżowych aktywistów i aktywistki, studentów i studentki.

Rozwiniemy działalność SOS jako edukacyjnego think tanku,

zapraszając do wspólnych prac ekspertów i ekspertki z różnych kręgów - osoby, z którymi już współtworzyliśmy materiały, ale także zupłenie nowe.

Zamierzamy dalej sieciować edukacyjne organizacje społeczne,

mobilizować się wspólnie do działania. Stale uczyć się od innych - i od siebie nawzajem.

Skip to content