nowoczesnej, obywatelskiej i demokratycznej, przyjaznej młodym ludziom, ich rodzicom, a także nauczycielom i nauczycielkom.
i przygotowuje do życia we współczesnym świecie. Rozwija kompetencje, a nie tylko przekazuje wiadomości. Uczy współpracy i obywatelskiego działania.
i zmieniającego się społeczeństwa oraz na globalne wyzwania XXI wieku. Aby kształcone w Polsce dzieci wyrosły na mądrych ludzi i zaangażowanych społecznie obywateli.
łączymy środowiska edukacyjne i mobilizujemy do publicznej debaty oraz wspólnego działania.
w nauczaniu i tworzeniu warunków do rozwoju dzieci, młodych ludzi i nauczycieli.
które zdobyliśmy dzięki współpracy ze szkołami, przedszkolami, ich nauczycielami i dyrektorami, z instytucjami kształcenia i doskonalenia.
czego brakuje i co trzeba zmienić, a co warto rozwijać. Szukamy dobrych wzorów w Polsce i innych krajach oraz stale uczymy się od siebie nawzajem.
i przygotowujemy propozycje zmian na poziomie systemowym, a także rozwiązania dla samorządów lokalnych i szkół.
Wspólnie z zaproszonymi politykami szukaliśmy rozwiązań najpilniejszych problemów polskie szkoły.
Edukacja przygotowuje do udanego życia w wymiarze osobistym, zawodowym i publicznym
Szkoła kształci i motywuje do lifelong i worldwide learning, nie zapomina o tym, że ludzie uczą się także poza nią i po jej ukończeniu
Edukacja także jako cel sam w sobie oraz źródło radości i przyjemności z nauki, nie tylko środek do innych celów; edukacja dobrej jakości – szkoła stawia poprzeczkę wysoko, na bieżąco sprawdza, jak dzieci i młodzi ludzie sobie radzą i daje odpowiednie wsparcie
Edukacja dobrej jakości dla każdej i każdego, nie tylko tych najlepszych
1. Wprowadzenie i uzasadnienie nowej formuły podstawy: w powiązaniu z profilem absolwenta i absolwentki.
2. Cele edukacyjne i/lub zadania szkoły z uwzględnieniem różnorodności uczniów i uczennic i rozwiązaniami dla zapewnienia równych szans edukacyjnych.
3. Kluczowe kompetencje: podstawowe i uniwersalne/przekrojowe – zakładamy, że w ramach prac nad profilem zostanie opracowana obowiązująca lista kompetencji.
4. Obszary kształcenia: dziedziny i/lub przedmioty oraz obszary międzyprzedmiotowe z uzasadnieniem, opisem specyfiki przedmiotów oraz powiązaniami międzyprzedmiotowymi i wskazaniem, na jakich etapach edukacji mają być obecne.
5. Cele kształcenia/wymagania ogólne do poszczególnych przedmiotów i obszarów: cele nauczania/uczenia się w danej dziedzinie (kilka głównych), przypisane do kolejnych etapów kształcenia.
6. Działy i zagadnienia: zestaw działów i zagadnień wiodących w danym przedmiocie lub obszarze edukacji, w formie listy tematów i/lub pytań wiodących – ten zestaw może być integralną częścią wymagań szczegółowych z uwzględnieniem kolejnych etapów edukacji (patrz punkt 7).
7. Wymagania szczegółowe: konkretne oczekiwane efekty nauczania (osiągnięcia osób uczących się), podzielone na działy problemowe i zagadnienia; w każdym wymaganiu szczegółowym powiązane są ze sobą wiedza i umiejętności przedmiotowe/międzyprzedmiotowe oraz kompetencje przekrojowe, które dane wymaganie rozwija.
8. Sposoby i metody nauczania: wytyczne do obszaru przedmiotowego lub międzyprzedmiotowego z konkretnymi metodami pracy i doświadczeniami edukacyjnymi (lub w ujęciu bardziej ogólnym, jako „warunki nauczania” czy „zadania szkoły” w danym obszarze).
9. Ocenianie i egzaminowanie: ogólna filozofia oceniania (z uwzględnieniem oceniania kształtującego), a także standardy/poziomy osiągnięć, w powiązaniu z systemem monitorowania osiągnięć uczniów oraz wytycznymi do sposobu egzaminowania.
10. Słowniczek kluczowych terminów.
tworzyć przestrzeń do otwartej debaty o polskiej szkole, budować mosty między praktykami, ekspertami i decydentami wszystkich szczebli.
recenzować je, krytykować w razie potrzeby oraz chwalić dobre posunięcia. Będziemy brać udział w konsultacjach reformy programowej i proponować wspólnie wypracowane rozwiązania.
- uczennice i uczniów, lokalnych młodzieżowych aktywistów i aktywistki, studentów i studentki.
zapraszając do wspólnych prac ekspertów i ekspertki z różnych kręgów - osoby, z którymi już współtworzyliśmy materiały, ale także zupłenie nowe.
mobilizować się wspólnie do działania. Stale uczyć się od innych - i od siebie nawzajem.
Realizacja: Michał Szymanderski-Pastryk