Osoba prowadząca debatę czuwa nad tym, aby wszyscy czuli się podczas prac komfortowo i bezpiecznie. Do jej kompetencji (poza dbałością o przebieg spotkania i wypracowanie realnych rozwiązań) należą również: uważność na to, co się dzieje, udzielanie odpowiedzi, wspieranie interakcji między uczestnikami, elastyczne podejście i dostosowanie prac do dynamiki spotkania.

Rola moderatorki:

  • wyjaśnia osobom uczestniczącym sposób pracy w czasie debaty i podaje jej ramy czasowe;
  • pilnuje czasu i głównego wątku;
  • przeformułowuje lub wyjaśnia pytania i wypowiedzi uczestników;
  • dba o przygotowanie i przedstawienie przez osoby moderujące stoliki zwięzłego, ale wyczerpującego podsumowania zawierającego wypracowane wnioski;
  • podsumowuje kolejne etapy dyskusji;
  • podejmuje decyzję o zakończeniu dyskusji i informuje o tym;
  • podsumowuje w kilku zdaniach przebieg dyskusji i dziękuje osobom uczestniczącym;
  • pilnuje równości wypowiedzi zakładającej, że każdy z uczestników ma takie samo prawo zabierania głosu;
  • czuwa nad ograniczeniem czasu wypowiedzi, jeśli taka zasada została wprowadzona przez organizatorów;
  • dba o dokumentację fotograficzną spotkania (kilka zdjęć);
  • przygotowuje opis przebiegu spotkania (główne obserwacje i refleksje);

przeprowadza ankietę podsumowującą spotkanie.