Osoba prowadząca debatę czuwa nad tym, aby wszyscy czuli się podczas prac komfortowo i bezpiecznie. Do jej kompetencji (poza dbałością o przebieg spotkania i wypracowanie realnych rozwiązań) należą również: uważność na to, co się dzieje, udzielanie odpowiedzi, wspieranie interakcji między uczestnikami, elastyczne podejście i dostosowanie prac do dynamiki spotkania.
Rola moderatorki:
- wyjaśnia osobom uczestniczącym sposób pracy w czasie debaty i podaje jej ramy czasowe;
- pilnuje czasu i głównego wątku;
- przeformułowuje lub wyjaśnia pytania i wypowiedzi uczestników;
- dba o przygotowanie i przedstawienie przez osoby moderujące stoliki zwięzłego, ale wyczerpującego podsumowania zawierającego wypracowane wnioski;
- podsumowuje kolejne etapy dyskusji;
- podejmuje decyzję o zakończeniu dyskusji i informuje o tym;
- podsumowuje w kilku zdaniach przebieg dyskusji i dziękuje osobom uczestniczącym;
- pilnuje równości wypowiedzi zakładającej, że każdy z uczestników ma takie samo prawo zabierania głosu;
- czuwa nad ograniczeniem czasu wypowiedzi, jeśli taka zasada została wprowadzona przez organizatorów;
- dba o dokumentację fotograficzną spotkania (kilka zdjęć);
- przygotowuje opis przebiegu spotkania (główne obserwacje i refleksje);
przeprowadza ankietę podsumowującą spotkanie.