Szkoła XXI wieku
Nasze tezy
- ZMIANY. Świat dynamicznie ewoluuje, a szkoła, jaką znamy, odchodzi w przeszłość.
- WSPÓŁPRACA, krytyczne myślenie, kreatywność, rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem nowych technologii – oto kompetencje na miarę naszych czasów.
- WYZWANIA klimatyczne, społeczne i technologiczne – bez nauczania o nich edukacja nie będzie dobra.
- PROBLEMY – globalne i lokalne – oraz ich współzależności muszą być w centrum uwagi szkoły XXI wieku.
- INNOWACJE I EKSPERYMENTY – nie bójmy się ich! Jeśli szkoła będzie się trzymać starych schematów, straci kontakt ze zmieniającym się światem i potrzebami młodych ludzi.
Szkoła kompetencji
Nasze tezy
-
Podstawa programowa wymaga zmiany
-
Liczą się kompetencje kluczowe i przekrojowe, a nie tysiące szczegółowych wiadomości
-
Bardziej elastyczna podstawa i ramowy plan nauczania potrzebne od zaraz
-
Komisja Edukacji Narodowej – niezależne ciało do pracy nad podstawą i egzaminami
Edukacja cyfrowa
Nasze tezy
-
Rewolucja cyfrowa zmienia wszystkie sfery naszego życia – szkoła przed nią nie ucieknie
-
Technologie otwierają wiele możliwości przed polską szkołą, są szansą na jej transformację w kierunku adekwatnym do wyzwań XXI wieku
-
Pandemia oraz konieczność prowadzenia edukacji zdalnej przez wiele miesięcy przyspieszyły proces cyfryzacji szkół, ale niezbędne jest dalsze systemowe wspieranie tego procesu
Szkoła wsparcia
Nasze tezy
-
Dobrostan psychiczny uczennic i uczniów to wartość sama w sobie oraz warunek skutecznego uczenia się
-
Okres pandemii oraz wymuszonego zdalnego nauczania pogorszył stan emocjonalny dzieci i młodych ludzi
-
Szkoła to odpowiednie miejsce do rozpoznawania problemów uczniów i kierowania do specjalistów
Szkoła równych szans
Nasze tezy
-
Równość szans to główne kryterium jakości systemu edukacji
-
Szkoła równych szans i równego traktowania
-
Nierówne szanse edukacyjne = nierówne społeczeństwo
-
Przyczyny nierówności i wykluczenia są różne — szkoła musi je poznać i szukać różnych sposobów zaradzenia im
Edukacja małego dziecka
Nasze tezy
- Wczesna edukacja i opieka mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka
- Praca z małym dzieckiem to nie tylko opieka, to przede wszystkim wychowanie i edukacja
- Żłobki i przedszkola to najlepsze miejsce wyrównywania szans i włączania dzieci z różnymi potrzebami
Edukacja przedszkolna
Nasze tezy
- Dostępna, nowoczesna i wysokiej jakości edukacja przedszkolna wyrównuje szanse dzieci
- Przedszkole tworzy fundament dla dalszego rozwoju i sukcesów dziecka
- Jakość edukacji ma znaczenie nie tylko dla osiągnięć szkolnych, ale też dojrzałości społeczno-emocjonalnej
- Nierówny dostęp do przedszkoli (zwłaszcza na wsi) to problem do pilnego rozwiązania
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wymaga modyfikacji
Szkoła w lokalnej sieci
Nasze tezy
- Szkoła to nie silos, tylko część lokalnej społeczności
- Budujemy lokalną sieć instytucji i ludzi – to jest dobre dla szkoły i młodzieży
- Lekcje i projekty uczniowskie – w terenie, w lokalnych instytucjach, z udziałem lokalnych organizacji i aktywistów
- Odpowiedzialności społecznej najskuteczniej uczymy się, robiąc coś z innymi i dla innych, w swojej szkole i miejscowości
Szkolne prawo
Nasze tezy
-
Prawa osób uczących się trzeba uporządkować, a także ochraniać
-
Szkoła to idealne miejsce do praktycznej edukacji prawnej
-
Współtworzenie prawa szkolnego to dobre ćwiczenie z edukacji prawnej, z pożytkiem dla szkoły
-
Warto przełamać błędne koło wadliwego szkolnego prawa, niskiej świadomości prawnej i nieprzestrzegania praw uczących się
Samorząd uczniowski
Nasze tezy
- Rozwiązania prawne nie wystarczą – potrzeba sieciowania, upowszechniania dobrych praktyk oraz wzmacniania uczniów i uczennic
- Samorząd uczniowski potrzebuje mocnych fundamentów – dorośli muszą stworzyć realną przestrzeń na jego działanie
- Samorządność uczniowska to ćwiczenia z demokracji, zaangażowania i dialogu – dla wszystkich
- Potrzebne są wspólne standardy samorządności uczniowskiej
Edukacja obywatelska
Nasze tezy
- Kompetencje obywatelskie to kompetencje kluczowe, a nie margines edukacji
- Edukacja obywatelska codziennie – na lekcjach, przerwach, w realu i online
- Liczą się angażujące sposoby pracy oraz kompetencje społeczno-obywatelskie nauczycieli oraz dyrekcji
- Obywatelski etos i kultura demokratyczna – od przedszkola do końca edukacji
Edukacja praw człowieka
Nasze tezy
- Edukacja praw człowieka w obronie godności ucznia i uczennicy
- Edukacja praw człowieka zapobiega przemocy i dyskryminacji w szkole
- Edukacja praw człowieka kluczem do realizacji praw w szkole, społeczności lokalnej, na poziomie krajowym i globalnym
- Obecna w deklaracjach i dokumentach, ale w szkole na marginesie – trzeba zacząć wdrażać te zapisy w codziennym życiu szkoły
Szkoła bezpieczna
Nasze tezy
- Szkoła powinna być miejscem wolnym od wykluczenia, przemocy i dyskryminacji
- Taka szkoła to miejsce bezpieczniejsze dla uczennic i uczniów oraz ich rodzin, a także nauczycielek i nauczycieli
- Edukacja przeciw uprzedzeniom to edukacja przeciw przemocy
Edukacja klimatyczna
Nasze tezy
- Ostatni moment na edukację klimatyczną – priorytet dla świata, Europy i Polski
- Dzieci i młodzi ludzie działają na rzecz klimatu bez szkoły i poza nią – trzeba to zmienić
- Potrzebujemy całościowego podejścia do edukacji klimatycznej i ekologicznej
- Trzeba pilnie zmienić podstawę programową i podręczniki oraz korzystać z dobrych e-zasobów
Edukacja europejska
Nasze tezy
- Jesteśmy z Europy i chcemy móc (się) o niej uczyć
- Edukacja europejska to konieczna część edukacji obywatelskiej i historycznej
- Unia Europejska to nie tylko interesy i regulacje, ale przede wszystkim wartości i wspólnota
Edukacja globalna
Nasze tezy
- Wróćmy do edukacji globalnej i wspólnej pracy nad strategią jej wprowadzania w polskich szkołach
- Edukacja globalna, czyli lepiej rozumieć globalne współzależności w codziennym życiu
Historia w szkole
Nasze tezy
- Świat się zmienia, a historia w szkole powinna umożliwiać uczenie (się) o różnorodności i zmienności sposobów funkcjonowania ludzi w świecie
- Potrzebujemy innego punktu ciężkości w uczeniu (się) historii: więcej historii globalnej (w tym europejskiej), uzupełnionej mikrohistorią, historią regionalną i lokalną
- Więcej historii społecznej, gospodarczej, kulturalnej oraz historii nauki, więcej współczesności, herstorii (perspektywy kobiet), historii queerowej i postkolonialnej
Szkoła dobrze finansowana
Nasze tezy
- System finansowania oświaty w Polsce wymaga zmian
- Poziom finansowania nie jest satysfakcjonujący dla wszystkich
- Proste zwiększenie subwencji oświatowej, nawet jeśli byłoby możliwe, nie rozwiązuje istoty problemu – trzeba zmienić algorytm podziału subwencji oświatowej, tak by uwzględnić nie tylko liczbę uczniów, ale także liczbę oddziałów i godzin zajęć.