
Fundacja Pole Dialogu powstała w 2011 roku, aby wspierać udział obywateli i obywatelek w życiu publicznym oraz tworzyć narzędzia ułatwiające prowadzenie dialogu. Napęd do działania dają nam ważne społecznie cele oraz radość wynikająca ze wspólnej pracy.
Wartości towarzyszące nam w codziennej pracy to sens, wiedza, pomysłowość, wrażliwość i rzetelność. Sięgamy po nie, prowadząc zajęcia i szkolenia, realizując badania społeczne, wspierając dialog i animując współpracę między instytucjami i obywatelami.
Szkolny Budżet Obywatelski
Jednym z działań fundacji jest Szkolny Budżet Obywatelski. W jego ramach osoby tworzące społeczność szkolną tworzą projekty, przedstawiają je i wybierają te, które zostaną zrealizowane. Zwiększa to sprawczość uczestniczek i uczestników szkolnego życia, pozwala im współdecydować o sprawach placówki i lepiej rozumieć jej funkcjonowanie. Przy okazji szkolnego budżetu młode osoby uczą się o świecie szkolnych finansów, a szacując koszt swoich pomysłów, zauważają, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z określonymi kwotami. Wyjątkowość projektu polega na tym, że łączy różne grupy w społeczności szkolnej, integruje i uczy współpracy rówieśniczej, ale też z gronem nauczycielskim czy pracownikami i pracownicami administracyjnymi. W tym roku szkolnym projekt będzie realizowany po raz trzeci.
„W Polu Dialogu jesteśmy najbardziej dumni z działań, które pilotujemy i które później stają się standardem czy nową normalnością. Tak było z prowadzonym w warszawskim domu kultury pilotażem budżetu partycypacyjnego, który później decyzją Prezydent Gronkiewicz Waltz stał się lekcją dla miejskiego budżetu obywatelskiego. Wierzymy, że tak będzie też ze szkolnym budżetem obywatelskim, który testowaliśmy kilka lat temu w Warszawie, a teraz staje się nową normalnością w szkołach w wielu miastach w Polsce” – mówi Mateusz Wojcieszak, prezes fundacji.