Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas massa libero, aliquam sed sem non, efficitur cursus ligula. Donec at varius metus, ac ullamcorper eros.
Otwarcie i powitanie uczestników i uczestniczek
Alicja Pacewicz, dr Olga Napiontek
10:20 - 11:00
WystąpieniA ViPÓW (MEN + MNiSW) Ministra Barbara Nowacka
11:00-11.45
Kompas Jutra. Sukcesy, wyzwania i ryzyka (albo: W epicentrum zmiany. Dokąd zmierza polska szkoła) Debata w sali plenarnej z udziałem publiczności: Barbara Nowacka lub ktoś z MEN, Tomasz Gajderowicz (IBE), Andrzej Suchenek (ORE), Danuta Kozakiewicz (dyrektorka szkoły), przedstawiciel władz samorządowych
11:45 -12:10
Dobry klimat w szkole tworzymy razem: Finał Konkursu i prezentacja DP szkół-laureatek (prowadzące: Agnieszka Ciesielska, Kamila Dembińska, Natalia Boszczyk)
12:10-12.35
Przerwa kawowa i sesja zdjęciowa
12.35 - 13.20
Panel nr 1 - Strategie rozwoju lokalnej oświaty. Demografia, jakość, równość. Joanna Wons-Kleta (Pawonków), wizytatorka z kuratorium od Karoliny, Dawid Sześciło, Iwona Waszkiewicz, Michał Szymanderski-Pastryk (moderator), ktoś z sali
Panel nr 2 - Co nas boli w polskiej szkole? Jak sobie z tym radzimy? (wycieczki, prace domowe, zdrowotna, stan nauczycielski -TALIS, > Ciesiołkiewicz, Kowalewska Maria - moderatorka, IBE (diagnoza), MEN - Paulina Piechna Więckiewicz, Agnieszka Tomasik, Marcin Kędzierski marcin.kedzierski@klubjagiellonski.pl , ktoś z sali
13:20 - 13:30
Przerwa na przejście
13:30 - 14:15
Panel nr 3 - Praktyki nauczycielskie i mentoring. Od pomysłów do działania Magdalena Swat-Pawlicka (moderatorka), Joanna Dobkowska, Emilia Rumak (ORE), Ewa Pytlak, nauczycielka ze SP/studentka z UW; ktoś z sali
Panel nr 4 - Co wspiera profesjonalizację zawodu nauczyciela. Czy odpowiedzią może być samorząd nauczycielski?
Magdalena Radwan (moderator), Piotr Zamojski, Łukasz, ZNP
14:15 - 15:00
Obiad
Praca w grupach roboczych
15.00 - 16.00
Grupa robocza 1
Szkoła bezpieczna i odporna na kryzysy. Jak to zrobić?
Zaprosić: MSWiA od materiałów, ktoś z kuratorium, dyrektor, nauczyciel EdB plus samorząd
Jak inaczej kształcić i doskonalić nauczycieli? Od wizji do praktyki (akademicy i ludzie SOS, samorząd)
Opiekunka: Karolina Prus-Wirzbicka
Raporter: Kinga Kasperska
Grupa robocza 3
Nowa edukacja obywatelska. Jak się uchronić przed rutyną i polaryzacją?
(ludzie SOS i nauczyciele)
Opiekunka: Olga Napiontek
Raporter: Filip Kuprewicz
Grupa robocza 4
Szkoła dobrych relacji. Co buduje, co przeszkadza?
Opiekunka: Agnieszka Ciesielska i/lub Kamila Dembińska
Raporter: Nina Kołyszko
16.00 - 16.30
Podsumowanie i zakończenie Szczytu
Opis elementów wydarzenia
Debata
Alicja Pacewicz: (Tomasz Gajderowicz (IBE) Andrzej Suchenek (ORE), Barbara Nowacka lub KL, Danuta Kozakiewicz
Panel 1
Michał Szymanderski-Pastryk (Dawid Sześciło, Joanna Wons-Kleta, )
Panel 2
Maria Kowalewska (goście: Konrad Ciesiołkiewicz, Agnieszka Tomasik, Paulina Piechna-Więckiewicz, Marcin Kędzierski)
Opis: Co nas boli w polskiej szkole? Jak sobie z tym radzimy? będzie to przestrzeń do rozmowy o najważniejszych wyzwaniach stojących przed edukacją w Polsce. Poruszymy kwestie braku zaufania do instytucji szkoły, rozbieżności między zaangażowaniem nauczycieli a ich wynagrodzeniem oraz niedostatku rozwiązań systemowych wobec dynamicznego rozwoju technologii. Zastanowimy się także, jak szkoła może skuteczniej wspierać rozwój kompetencji przyszłości: kreatywności, współpracy i krytycznego myślenia.
Panel 3
Magda Radwan - socjolog edukacji, badaczka, ekspertka Unii Metropolii Polskich.
(goście: Piotr Zamojski, Anna Schmidt-Fic, ZNP?, Jan Suchanek)
Opis: Wiemy z badania TALIS 2024, że nauczyciele w Polsce nie czują się szanowani w społeczeństwie, szczególnie przez rodziców swoich uczniów. Wspieranie szacunku i zaufania do nauczycieli to zadanie dla nas wszystkich. Co, poza dobrą robotą, mogą zrobić w tej sprawie nauczyciele? Z pomocą przychodzi socjologia profesji, która prześledzić ścieżki tworzenia się profesji takich jak lekarze czy adwokaci. Profesjonalizacja zawodu to długi proces, w którym pomaga tworzenie standardów zawodowych oraz samoorganizowanie się, na przykład po to, żeby wyznaczać ścieżki awansu zawodowego albo samemu regulować standardy etyczne i odpowiedzialność zawodową. W jakim momencie tej drogi jesteśmy w Polsce?