VI Szczyt dla Edukacji

Edukacja w centrum. Bo szkoła nie może czekać

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas massa libero, aliquam sed sem non, efficitur cursus ligula. Donec at varius metus, ac ullamcorper eros.

Program szczytu

9.30-10:00

Rejestracja gości

10:00 - 10:20

Otwarcie i powitanie uczestników i uczestniczek
Alicja Pacewicz, dr Olga Napiontek

10:20 - 11:00

WystąpieniA ViPÓW (MEN + MNiSW) Ministra Barbara Nowacka

11:00-11.45

Kompas Jutra. Sukcesy, wyzwania i ryzyka (albo: W epicentrum zmiany. Dokąd zmierza polska szkoła) Debata w sali plenarnej z udziałem publiczności: Barbara Nowacka lub ktoś z MEN, Tomasz Gajderowicz (IBE), Andrzej Suchenek (ORE), Danuta Kozakiewicz (dyrektorka szkoły), przedstawiciel władz samorządowych

11:45 -12:10

Dobry klimat w szkole tworzymy razem: Finał Konkursu i prezentacja DP szkół-laureatek (prowadzące: Agnieszka Ciesielska, Kamila Dembińska, Natalia Boszczyk)

12:10-12.35

Przerwa kawowa i sesja zdjęciowa

12.35 - 13.20

Panel nr 1 - Strategie rozwoju lokalnej oświaty. Demografia, jakość, równość. Joanna Wons-Kleta (Pawonków), wizytatorka z kuratorium od Karoliny, Dawid Sześciło, Iwona Waszkiewicz, Michał Szymanderski-Pastryk (moderator), ktoś z sali

Panel nr 2 - Co nas boli w polskiej szkole? Jak sobie z tym radzimy? (wycieczki, prace domowe, zdrowotna, stan nauczycielski -TALIS, > Ciesiołkiewicz, Kowalewska Maria - moderatorka, IBE (diagnoza), MEN - Paulina Piechna Więckiewicz, Agnieszka Tomasik, Marcin Kędzierski marcin.kedzierski@klubjagiellonski.pl , ktoś z sali

13:20 - 13:30

Przerwa na przejście

13:30 - 14:15

Panel nr 3 - Praktyki nauczycielskie i mentoring. Od pomysłów do działania Magdalena Swat-Pawlicka (moderatorka), Joanna Dobkowska, Emilia Rumak (ORE), Ewa Pytlak, nauczycielka ze SP/studentka z UW; ktoś z sali

Panel nr 4 - Co wspiera profesjonalizację zawodu nauczyciela. Czy odpowiedzią może być samorząd nauczycielski? Magdalena Radwan (moderator), Piotr Zamojski, Łukasz, ZNP

14:15 - 15:00

Obiad

Praca w grupach roboczych

15.00 - 16.00

Grupa robocza 1

Szkoła bezpieczna i odporna na kryzysy. Jak to zrobić? Zaprosić: MSWiA od materiałów, ktoś z kuratorium, dyrektor, nauczyciel EdB plus samorząd

Opiekunka: Małgorzata Janaszek-Bazanek i Małgorzata Snarska- Nieznańska (?) Raporter: Janek Słupczyński

Grupa robocza 2

Jak inaczej kształcić i doskonalić nauczycieli? Od wizji do praktyki (akademicy i ludzie SOS, samorząd) Opiekunka: Karolina Prus-Wirzbicka Raporter: Kinga Kasperska

Grupa robocza 3

Nowa edukacja obywatelska. Jak się uchronić przed rutyną i polaryzacją? (ludzie SOS i nauczyciele) Opiekunka: Olga Napiontek Raporter: Filip Kuprewicz

Grupa robocza 4

Szkoła dobrych relacji. Co buduje, co przeszkadza? Opiekunka: Agnieszka Ciesielska i/lub Kamila Dembińska Raporter: Nina Kołyszko

16.00 - 16.30

Podsumowanie i zakończenie Szczytu

Opis elementów wydarzenia

Debata

Alicja Pacewicz: (Tomasz Gajderowicz (IBE) Andrzej Suchenek (ORE), Barbara Nowacka lub KL, Danuta Kozakiewicz

Panel 1

Michał Szymanderski-Pastryk (Dawid Sześciło, Joanna Wons-Kleta, )

Panel 2

Maria Kowalewska (goście: Konrad Ciesiołkiewicz, Agnieszka Tomasik, Paulina Piechna-Więckiewicz, Marcin Kędzierski)

Opis: Co nas boli w polskiej szkole? Jak sobie z tym radzimy? będzie to przestrzeń do rozmowy o najważniejszych wyzwaniach stojących przed edukacją w Polsce. Poruszymy kwestie braku zaufania do instytucji szkoły, rozbieżności między zaangażowaniem nauczycieli a ich wynagrodzeniem oraz niedostatku rozwiązań systemowych wobec dynamicznego rozwoju technologii. Zastanowimy się także, jak szkoła może skuteczniej wspierać rozwój kompetencji przyszłości: kreatywności, współpracy i krytycznego myślenia.

Panel 3

Magda Radwan - socjolog edukacji, badaczka, ekspertka Unii Metropolii Polskich. (goście: Piotr Zamojski, Anna Schmidt-Fic, ZNP?, Jan Suchanek)

Opis: Wiemy z badania TALIS 2024, że nauczyciele w Polsce nie czują się szanowani w społeczeństwie, szczególnie przez rodziców swoich uczniów. Wspieranie szacunku i zaufania do nauczycieli to zadanie dla nas wszystkich. Co, poza dobrą robotą, mogą zrobić w tej sprawie nauczyciele? Z pomocą przychodzi socjologia profesji, która prześledzić ścieżki tworzenia się profesji takich jak lekarze czy adwokaci. Profesjonalizacja zawodu to długi proces, w którym pomaga tworzenie standardów zawodowych oraz samoorganizowanie się, na przykład po to, żeby wyznaczać ścieżki awansu zawodowego albo samemu regulować standardy etyczne i odpowiedzialność zawodową. W jakim momencie tej drogi jesteśmy w Polsce?

Panel 4

Magda Swat Pawlicka (Joanna Dobkowska?, Ewa Pytlak, Emilia Rumak, nauczycielka - mentorka)

Praktyki nauczycielskie i mentoring. Od pomysłów do działania

Przejdź do treści